-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16696 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

حق الناس و حق الله را توضيح دهيد
حق الناس ؛ يعني، آنچه مربوط به مردم است و حق الله ؛ يعني، آنكارهايي كه مردم در آن سهمي ندارند و بايد آن را فقط براي خداوند انجام دادمانند نماز و روزه و حج و امثال اينها. اما حق الناس ممكن است جنبة ماليداشته باشد مثل اينكه كسي پول يا زمين يا فرش و امثال اين چيزها را ازشخصي غصب كند و يا از طريق معامله باطلي مثل معامله ربايي به دستبياورد و گاهي جنبه مالي ندارد بلكه جنبه عرضي و آبرويي دارد مثل اينكه يا

غيبت كردن با تهمت زدن يا تحقير و توهين كردن آبروي كسي را ببرند كه درهر مورد بايد رضايت آن شخصي كه حقش ضايع شده فراهم شود و اگرشخص قبل از كسب رضايت بميرد در آخرت به عذاب سخت الهي مبتلاخواهد بود ؛ يعني، اگر چه بين خود و خدا هم توبه كرده باشد، ولي بدونرضايت صاحب حق در اكثر موارد نجات از عذاب ممكن نيست. بايد توجهداشت كه پرداخت نكردن خمس و زكوة براي كسي كه اين دو حق مالي بر اوواجب شده نيز علاوه بر اينكه حق الله است حق الناس نيز ميباشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.